سرطان معده ، علائم و درمان

سرطان معده ، علائم و درمان

سرطان معده ، علائم و درمان

علائم سرطان معده:

سرطان معده تمام علائم سوءهاضمه مانند درد،‌ نفخ و سنگینی سردل را دارد و لازم است افراد بالای40 سال این موارد را جدی بگیرند، چرا كه احتمال دارد این علائم، هشداری درباره سرطان معده باشند.سرطان معده معمولا در مراحل اولیه علامتی ندارد. با رشد تومور علائم زیر ممکن است ایجاد شود
احساس درد یا ناراحتی در معده
 سختی بلع 
حالت تهوع یا استفراغ 
 کاهش وزن
 احساس پر شدن معده یا نفخ پس از خوردن یک وعده ی غذایی کم حجم
  استفراغ خونی یا مشاهده ی خون در مدفوع

در بسیاری از موارد این علائم به خاطر سرطان ایجاد نمی شوند. سایر اختلالات سلامتی مانند وجود یک زخم یا عفونت نیز می تواند علائم فوق را در بیمار ایجاد کند. در صورتی که فرد این علائم را در خود مشاهده کرد باید آن را به پزشک خود اطلاع دهد تا تحت درمان فوری واقع شود.

سرطان معده در تمام كشورهای دنیا مرگ‌آورترین و كشنده‌ترین سرطان است.  سرطان معده نخستین سرطان در مردان كشور محسوب می‌شود .عامل سرطان معده میكروب هلیكوباكترپیلوری و مصرف غذاهای با نیتریت بالا به اشكال مختلف اعم از مایع یا جامد است.

هلیكوباكتر؛
میكروب هلیكوباكترپیلوری ارتباط نزدیكی با بهداشت مواد غذایی دارد. بنابراین لازم است غذاهایی كه بیرون از یخچال نگه داشته می‌شود استفاده نشود. به این ترتیب با رعایت موارد بهداشتی میزان موارد عفونت به این باكتری كاهش می‌یابد.

هلیكوباكترپیلوری نوعی باكتری با قدرت سازگاری بسیار بالاست كه می‌تواند در معده زنده بماند و رشد كند. این باكتری مارپیچ سبب اختلالات گوارشی متعدد، عفونت، زخم و التهاب معده انسان می‌شود و حدود نیمی از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند و از فرد مبتلا به دیگران قابل انتقال است.

ترشی و نمك را به اندازه مصرف كنید:
نیتریت یكی از مواد نگهدارنده است كه در بسیاری از فست‌فود‌ها به كار گرفته می‌شود. متاسفانه عادات غذایی ایرانی‌ها مصرف غذاهای شور و ترشیجات است كه این عوامل خطر ثابت شده برای سرطان معده هستند.
 از طرف دیگر باید در جهت افزایش سطح آگاهی‌های مردم به منظور كاهش مصرف نیتریت اقدامات لازم صورت گیرد، چرا كه پیشگیری از سرطان معده راه مبارزه‌ای بجز پیشگیری ندارد.

تشخیص:
در صورتی که فرد هر یک از علائم فوق را داشته باشد پزشک، او را معاینه می کند تا دلیل آن را متوجه شود. بنابراین فرد ممکن است برای تشخیص دقیق تر به یک متخصص دستگاه گوارشی ارجاع داده شود. پزشک سابقه ی سلامتی خانوادگی و خود فرد را می پرسد و ممکن است آزمایش خون یا آزمایش های دیگر تجویز شود:
  معاینه ی فیزیکی:پزشک شکم فرد را با لمس کردن معاینه می کند تا هر گونه تجمع مایع، تورم یا تغییرات دیگر را شناسایی کند. تورم غدد لنفاوی نیز بررسی می شود.
  اندوسکوپی:پزشک از یک لوله ی نازک که چراغی به انتهای آن وصل است برای مشاهده ی مستقیم داخل معده استفاده می کند. برای این کار ابتدا گلوی فرد توسط اسپری بی حس می شود همچنین ممکن است از داروهای مسکن نیز استفاده شود. سپس این لوله از طریق دهان و مری به معده فرستاده می شود.
بیوپسی:اندوسکوپ وسیله ای است که می تواند از داخل معده نمونه ی بافتی نیز تهیه کند. پس از نمونه برداری از طریق این دستگاه، پاتولوژیست نمونه را در زیر میکروسکوپ از لحاظ داشتن سلول های سرطانی بررسی می کند. بیوپسی مطمئن ترین راه تشخیص سرطان معده است.
درمان:
انتخاب نحوه ی درمان به اندازه، محل تومور، مرحله ی بیماری و سلامتی عمومی فرد بستگی دارددرمان سرطان معده می تواند شامل جراحی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی باشدفرد معمولا بیش از یک روش درمانی دریافت می کند. به عنوان مثال شیمی درمانی قبل و بعد از جراحی ممکن است تجویز شود. گاهی اوقات نیز از ترکیب هم زمان پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده می شود.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

دسته بندی

محبوب ترین مقاله ها

پوستی محکم و شکل‌دار با اسلیو معده: آیا این روش برای شما مناسب است؟
۱ مهر ۱۴۰۲

پوستی محکم و شکل‌دار همیشه یکی از عوامل مهم در زیبایی و جلب نظر بوده است. ...

راهکارهای اسلیو معده: رازی برای لاغری موثر
۱ مهر ۱۴۰۲

اسلیو معده به عنوان یکی از روش‌های محبوب برای لاغری و بهبود شکل بدن در دنیای ...

لیپوساکشن یا اسلیو معده؟ انتخاب صحیح را بیاموزید
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

روز به روز، جراحی‌ها و روش‌های غیرجراحی برای بهبود ظاهر و زیبایی بدن در حال توسعه ...

دستگاه اندولیفت و موارد کاربرد غیرجراحی در بهبود ظاهر صورت
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

مقدمه در دنیای امروز، زیبایی و جلوه جوانانه پوست یکی از اهمیت‌های بسیار بالایی دارد. از ...

اندولیفت و مراقبت از پوست در فصول مختلف سال: راهنمای تطبیق‌دهی
۲۶ شهریور ۱۴۰۲

مقدمه پوست ما یکی از عوامل مهم در زیبایی و جذابیت ماست. به عنوان اجزای مهمی ...

دستگاه اندولیفت و افزایش اعتماد به نفس: چگونه احساس زیبایی را تقویت کرد؟
۲۱ شهریور ۱۴۰۲

مقدمه داشتن اعتماد به نفس به عنوان یکی از عوامل مهم در زندگی انسان‌ها بسیار اساسی ...

برچسب ها