نقش تغذیه در هوش کودکان

نقش تغذیه در هوش کودکان

نقش تغذیه در هوش کودکان

گرانی همیشگی ما از بدو تولد نوزاد، میزان هوش و پیشرفت تحصیلی فرزندانمان است. بسیاری از ما از اینکه فرزندمان تمرکز کافی بر مسائل روزانه و و درس ندارند، ناراحت و نگران هستیم.تغذیه دوران بارداری مادرو تنوع و کفایت تغذیه ای ، میتواند تاثیر بسزایی بر رشد هوش و تکامل سلول های مغز جنین بگذارد، اما بعد از بارداری نیز میتوان با گنجاندن برخی غذاها به افزایش تمرکز و هوش فرزندمان کمک کنیم.یادمان باشد که رعایت تنوع و تعادل در تغذیه نقش مهمی در رشد هوشی کودک دارد بطوریکه استفاده از انواع گروههای غذایی به اندازه کافی، می تواند بسیار کمک کننده باشد.
پروتئین: ناقلهای پیام رسان مغز(نوروترانسمیترها) که ارتباط سلولهای مغزی را با یکدیگر فراهم می کنند از جنس پروتئین هستند. تخم مرغ، شیرو لبنیات، ماهی، گوشت و حبوبات، منابع بسیار خوب پروتئین هستند.
انرژی:  توجه به نمودار رشد قدی و وزن کودک بسبار حائز اهمیت است.تامین انرزی از منابع چربی و کربوهیدرات و انتخاب صحیح آنها حائز اهمیت است. برای مثال در کودکان پر جنب و جوش ، انرژی بیشتری باید تامین شود که با اضافه کردن مقداری کره به غذای کودک جبران می شود.
چربی: منابع غذایی امگا 3 که در گردو و ماهی وجود دارد به رشد سلولهای مغز کمک می کند.
عناصر معدنی مثل: آهن، روی، سلنیوم، ید
ویتامین ها ی D، A، و کولین
منابع آهن: دریافت مکمل آهن در دوران بارداری و شیردهی برای مادر ضروری است. از 6 ماهگی تا 24 ماهگی نیز مراکز بهداشت، قطر هآهن را رایگان در اختیار قرار می دهند. کودکانی که فقر آن دارند ضریب هوشی پایین تری از بقیه دارند.کمبود انرژی و اختلال تمرکزو خستگی در بچه های کم خون امری شایع است. منابع آهن شامل: گوشت، جگر، تخم مرغ و حبوبات می باشد.
روی و سلنیوم: روی در ساختمان بیش از 300 آنزیم در بدن وجود دارد. کمب.د روی و سلنیوم باعث کوتاهی قد و عقب ماندن از رشد و کاهش ضریب هوشی کودکان می شود. منابع آنها شامل: گوشت، ماهی، جگر و غذاهای دریایی می باشد.
ویتامین دی:
مکمل ویتامین دی نیاز 40 درصد افرادرا برآورده نمیکند بنابراین علاوه بر مکمل یاری، رعایت تنوع در مصرف ماهی و همچنین نور خورشید لازم می باشد.
هفته ای دو بار هر بار 20 دقیقه حداقل به اندازه دو کف دست در معرض نور خورشید باشد.
ویتامین A: تامین آن به رشد سلولهای مغزی، تقویت ایمنی، و خون سازی کمک می کند منابع آن شامل: جگر و زرده تخم مرغ، سبزیجات زرد رنگ مانند هویج
فولات: در دوران جنینی و حتی پس از آن به بهبود رشد وتکامل سلولهای مغزی کمک می کند. منابع غذایی شامل: جگر، تخم مرغ، اسفناج، غلات کامل سبوس دار و مرکبات و مغزها
ویتامین ب1: نقش آن در ارتباط سلولهای عصبی و سوخت و ساز کربوهیدراتها کاملا مشخص شده است کمبود آن به افسردگی منجر میشود. منابع آن: غلات کامل
کولین: کمبود آن باعث نقص در یادگیری و اختلال حافظه می شود. منابع غذایی: زرده تخم مرغ، شیر و جگر می باشد
بطور کلی توصیه می شود مصرف میوه و سبزیجات بصورت متنوع و با توجه به فصل در رژیم غذایی کنجانده شود. مغزهای بی نمک، حبوبات و تخم مرغ و لبنیات کم چرب، گوشت های متنوع و ماهی بسیار حائز اهمیت است.
منظم بودن وعده ها و همچنین خوردن صبحانه در افزایش تمرکز و افزایش بهره هوشی بسیار تاثیر گذار است.
مواد غذایی مضر: گوشتهای فراوری شده مثل سوسی و کالباس بعلت بالا بودن میزان نیترات و نگهدارنده ها، غذاهای آماده و فست فود، غذاهای چرب و سرخ کردنی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

دسته بندی

محبوب ترین مقاله ها

پوستی محکم و شکل‌دار با اسلیو معده: آیا این روش برای شما مناسب است؟
۱ مهر ۱۴۰۲

پوستی محکم و شکل‌دار همیشه یکی از عوامل مهم در زیبایی و جلب نظر بوده است. ...

راهکارهای اسلیو معده: رازی برای لاغری موثر
۱ مهر ۱۴۰۲

اسلیو معده به عنوان یکی از روش‌های محبوب برای لاغری و بهبود شکل بدن در دنیای ...

لیپوساکشن یا اسلیو معده؟ انتخاب صحیح را بیاموزید
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

روز به روز، جراحی‌ها و روش‌های غیرجراحی برای بهبود ظاهر و زیبایی بدن در حال توسعه ...

دستگاه اندولیفت و موارد کاربرد غیرجراحی در بهبود ظاهر صورت
۳۰ شهریور ۱۴۰۲

مقدمه در دنیای امروز، زیبایی و جلوه جوانانه پوست یکی از اهمیت‌های بسیار بالایی دارد. از ...

اندولیفت و مراقبت از پوست در فصول مختلف سال: راهنمای تطبیق‌دهی
۲۶ شهریور ۱۴۰۲

مقدمه پوست ما یکی از عوامل مهم در زیبایی و جذابیت ماست. به عنوان اجزای مهمی ...

دستگاه اندولیفت و افزایش اعتماد به نفس: چگونه احساس زیبایی را تقویت کرد؟
۲۱ شهریور ۱۴۰۲

مقدمه داشتن اعتماد به نفس به عنوان یکی از عوامل مهم در زندگی انسان‌ها بسیار اساسی ...

برچسب ها